Restauratie van schilderijen

Materialen zijn velerlei en sterk geëvolueerd met de tijd en de technische vaardigheden van de schilders. Men onderscheidt 2 soorten schilderijrestauraties. Enerzijds schilderijen op geweven dragers en anderzijds op andere dragers, waaronder: houten panelen, koper, glas en papier. Hieronder enkele voorbeelden.

Klik op de afbeeldingen om ze te vergroten

1. Schilderijen op geweven drager

Daaronder verstaan we voornamelijk jute, katoen en vooral linnen als drager voor de picturale lagen. Van slechts een klein gedeelte van de oude schilderijen is het doek nog in zijn oorspronkelijke staat. Eén van de behandelingen was en is nog steeds het bedoeken of herbedoeken; waarbij tegen het oude doek een nieuw doek wordt gekleefd.

Een nieuw schildersdoek is immers niet meteen de ideale ondergrond om verf te hechten, daarom wordt het voorbehandeld. Enkele van de voorbehandelingen zijn het ontdoen van de inwendige spanningen van het nieuwe doek met een hechtingsverbeterend product, en het voorzien van een grondering.

Gebreken aan de geweven drager kunnen zijn:

  • Schade door verkleiningen of door verzwakking van de drager.
  • Verzwakkingen en vervormingen die het dragerweefsel “verouderen”.
    Een veel voorkomende verzwakking van het doek is het totaal verlies aan spanning waardoor het doek fladdert en los in het spieraam gaat hangen.

Soorten schade:

  • Verzwakking t.g.v. mechanische invloeden,waaronder stootschade.
  • Biologische schade, waaronder de aantasting door schimmels. Elke vorm van schimmel moet onmiddellijk bestreden worden.

Herstellen van gebreken aan de drager:

  • Dichten van scheuren in het doek.
  • Aanbrengen van een randversteviging of "strip-lining".
  • Verwijderen van oude herstellingen of aangekleefde delen.
  • Vlakken van vervormde doeken.

Alvorens een of andere restauratieve ingreep te starten, wordt een deskundig onderzoeksrapport opgesteld i.v.m.:

  • het verfsysteem: olieverf, temperaverf, lijmverf, dispertieverf, acrylverf enz...
  • de aard van de grondering: oliegrondering, lijm-krijt grondering, half-olie/half-lijmgrondering
  • de aard van de vernis: natuurharsvernis, kunstharsvernis, de aanwezigheid van was, eiwitvernissen of lijmvernis
  • omvang van de overschilderingen en de verfsamenstelling van die overschilderingen

2. Schilderijen op houten- en/of metalen dragers

De 16de en 17de eeuw kenmerkt zich door schilderingen op houten panelen en in mindere mate op koperen platen. Een revival van deze technieken ontstond in de 19de eeuw. Een diepgaand inzicht in de eigenschappen van deze dragers helpt ons de schade aan deze schilderijen te herstellen. Deze werken zijn vaak van aanzienlijk belang zodat vooral de fixatie-en retoucheertechnieken verder verfijnd moeten worden.

Toegepaste technieken:

  • Lijmen van breuken
  • Vastleggen van de verf na opstuwingen van verfschilfers, tengevolge de uitzetting van bv. het houten paneel
  • Verwijderen van oude herstellingen of aangekleefde delen
  • Retoucheermethodes:
    • » de illusionistische retoucheer-methode: de lacunes of de storende "vlekken" worden zodanig beschilderd dat zij voor de toeschouwer optisch volledig verdwijnen
    • » de neutrale retouche: "neutraal" omdat deze retouche een volledig eigen kleur heeft
    • » Trattegio-of Reginato methode: deze vond haar oorsprong in de "fresco" techniek, waarbij evenwijdige lijntjes aangebracht worden in zuivere kleuren

Op vraag van de klant kunnen ook volgende wetenschappelijke onderzoeksmethodes gebruikt worden:

  • Ultravioletonderzoek
  • Infraroodspectrografie
  • Microscopisch onderzoek van vezels en verfschilferdoorsneden
  • Dendrochronologie of ouderdomsbepalingen van houtsoorten

Vragen? Meer weten? CONTACTEER ONS »

Onze klanten aan het woord
Lees klantencommentaren

  • Home
  • Inlijstingen
  • Kunstrestauratie
  • Kunstverkoop
  • Kunstgalerij atelier
  • Over ons
  • Contact
  • Links
 

English version